شخص مش قد المسؤلية 1حكايات صافي هاني

إيدي كانت بتتفض من الرعب وأنا بفتح الظرف.. وولادي العشرة كلهم اتلموا حواليّ وعيونهم كلها قلق وترقب. وأول ما بدأت أقرا كلام رأفت اللي كاتبه في الرسالة.. حسيت الدنيا بتلف بيّا، وجالي هبوط ومكنتش قادرة أقف على رجلي من الصدمة! لأن بعد 30 سنة من العذاب والحيرة.. عرفت أخيراً إيه اللي حصل بجد قبل فرحنا بأسبوع! القصة الكاملة والصدمة اللي في الرسالة هتلاقوها في أول تعليق ⬇️ #حكايات_صافي_هاني
كان عندي 32 سنة لما فتحت الظرف وإيدي بترتعش، عيوني جت على خط رأفت اللي كنت حافظاه وزمان كنت بفرح لما أشوفه.. بس المرة دي الخط كان مهزوز وضعيف، كأنه كان بيكتب وهو بيموت. الرسالة كانت بدايتها غريبة جداً، كاتبلي: “سامحيني يا منال.. أنا عارف إنك كرهتيني، وعارف إن العالم كله شافني نذل وخاين سبت عيالي وهربت، بس أنا مكنش قدامي حل تاني عشان أحميكم!”
قريت الجملة دي ونفسي اتكتم.. أحمينا؟ أحمينا من إيه؟! بدأت السطور اللي بعدها تكشف المستور.. رأفت قبل الفرح بأسبوع، اكتشف إنه مريض بمرض خبيث في الدم، والدكاترة قالوا له إن أيامه في الدنيا معدودة ومفضلهوش غير شهور. في نفس التوقيت ده، كان عليه ديون ضخمة جداً للموردين في شغله بسبب خسارة تجارته الأخيرة، وكان مهدد بالحبس، والديانين كانوا هيهدوا البيت على عياله. #حكايات_صافي_هاني
رأفت كمل في الرسالة وكتب: “لو كنت اتجوزتك يا منال، كنت هسيبلك 10 عيال ورقبتك تتسد في ديوني، وكنتِ هتتبهدلي في المحاكم معايا. ولو كنت مت وسطكم، الحكومة والديانين كانوا هياخدوا البيت وكل حاجة عشان يسددوا الديون والعيال هتشرد. عشان كده عملت الخطة دي.. أنا هربت بره مصر باسم مستعار، واشتغلت شغلانة تانية صعبة جداً فوق طاقتي عشان أسدد كل مليم عليا من بره بره ومن غير ما حد يعرف مكاني.. وفعلًا، سددت الديون كلها عشان محدش يطالب العيال بحاجة بعد موتي.”
الدموع نزلت من عيني زي المطر وأنا بقرأ، والولاد كلهم كاتمين أنفاسهم ومستنيين أعرفهم مكتوب إيه. لكن الصدمة الأكبر كانت في الجزء الأخير من الرسالة. رأفت كتب: “أنا مكنتش بعيد عنكم يا منال.. أنا كنت عايش في المحافظة اللي جنبكم بعد ما رجعت مصر لما الديون اتسددت، بس جسمي كان انتهى من المرض. كنت باجي كل شهر، أقف من بعيد ورا شجرة قدام البيت، وأشوفك وإنتِ بتجري بيهم على المدارس، وأشوفك وإنتِ راجعة من الشغل وشايلة الأكياس وتعبانة.. كنت ببكي دم بدل الدموع إني مش قادر أدخل وأشيل عنك. كنت بشوف عيالي بيكبروا قدام عيني وكنتِ بتعوضيهم عن الأب والأم.” #حكايات_صافي_هاني
”أنا ممتش من كام يوم يا منال.. أنا مت من عشر سنين! بس كنت كاتب وصية للمحامي بتاعي، إنه يفضل يشغل الفلوس والأرباح اللي سبتها في البورصة والعقارات طول السنين دي باسمكم، وميسلمكيش الأمانة دي والفلوس غير بعد ما يمر 30 سنة بالتمام والكمال.. عشان أكون اتأكدت إن عيالي كبروا وبقوا رجالة وسند ليكي، وعشان الفلوس دي تكون أمنّت مستقبلك ومستقبل أحفادي ومتحتاجيش لمخلوق بعد ما صحتك تروح.”




