حكايات روماني مكرم ٢

* “إنت جاي تعمل إيه هنا يا حسام؟ وجايب معاك الحرمة دي ليه بعد اللي قالته في حق بنتي؟”

حسام اتكلم بصوت مكسور وقدام الكل:

* “يا عمي.. أنا جاي وشايل كفني على إيدي. أنا غلطت، وأختي غلطت وجاية تقر بذنبها وتعتذر لمنى قدامكم كلكم.. أنا عرفت الحقيقة والكلب اللي كان السبب أهو واقف قدامكم.”

أحمد أخويا قرب من حسام خطوة وقال بحدة:

* “تعتذر؟ الاعتذار دا يمسح كلمة طعن في الشرف؟ إنت لو راجل وبتحب مرتك كنت قطعت لسان أختك قبل ما تخطي خطوة لبيت أبوها! لكن إنت جيت تمد إيدك وتزعق وتشك!”

حماتي اتدخلت وقالت بصوت واطي:

* “حقكم علينا يا جماعة، نجلاء غلطت والشيطان عمى عينيها عشان تداري على مصيبتها، وإحنا ملناش عين نبص في وشكم، بس عشان خاطر العشرة والبيوت المفتوحة.. سامحوها المرة دي.”

أبويا بص لنجلاء وقالها بقسوة:

* “قولي اللي عندك يا ست نجلاء.. إيه اللي شفتيه على تليفون بنتي؟”

نجلاء قدمت خطوة وهي بتبص في الأرض وصوتها بيترعش:

* “أنا أسفة يا منى.. أنا كدبت على حسام. منى شريفة ومفيش حاجة على تليفونها، أنا اللي كنت بستخدم تليفونها من وراكم عشان أكلم المحامي في قض..ية الحجر اللي رفعاها على محلات جوزي، وعشان جوزي ميعرفش، ولما منى منعتني خفت تفضحني فتبليت عليها.. سامحيني يا منى، يبوس إيدك سامحيني حسام هيخرب بيتي وهيقول لجوزي.”

كنت واقفة بعيد، وبصيت لهم كلهم ببرود.. الوجع كان لسه معلم جوايا، وبصيت لحسام اللي كان مستني مني كلمة، بس الكلمة اللي طلعت مني صدمت الكل..

 

الصفحة السابقة 1 2 3

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *