قصه تحفه
كامل:- انتى بقا اتجوزتنى ليه؟!
اتا؛- انا زى اى بنت كنت بقرا رويات وكنت بتخيل نفسى البطله وكدا وكنت دايما بتمنى قبل منام انى ال اتجوزه اكون بحبه وبيحبنى ونعيش فساعده فجأه لقيت بابا بيقولى ان فى عريس متقدملى وانو موافق عليه جدا حتى لو انا موافقتش والفرح بعد يومين وانى لو مَـ,ـوت نفسى هتجوزه كدا كدا.. وان فيه ثافقه بينه وبين ابو العريس دا ولو الجوازه متمتش الثافقه مش هتم ودى خساره كبيره ليه و فجأه لقيتنى اتجوزتك.
كامل:- ربنا هيعوضك من بعدى خير؟!
انا:- تتخيل ممكن اقابل حد يحبنى واحبه.
كامل :- أكيد.. دورك بقا.
انا :- ماشى .. ها انت بتشتغل اى وبتدرس اى ؟!
كامل ؛- انا تجاره انجلش.. وبشتغل مدير اداره الشركه بتاعت بابا.
انا:- عفكرا وانا كمان تجاره انجلش .. بس م بشتغل.. وكدا اعتبر نفسك سئلت وانا جاوبت وانا ال عليا الدور اسئل
ضحك كامل و
كامل :- ماشى.
انا بصوت واطى:- هو انت كنت بتحب كارلا وخطبتها ليه ؟!
كامل:- تانى نفس السؤال .. بس هجاوبك
. كارلا يستى بنت عمى بابها ومامتها ربنا يرحمهم عملوا دــ,,ـــــادثه وهى عندها ٣ سنين فجت عاشت معانا خطبتها وكدا عشان متبقاش لوحدها وكدا وانى احافظ عليها بعد بابا بعمر طويل وكدا.
انا:- يعنى كنت بتحبها!!
كامل:- كنت بحبها كبنت عمى.
انا :- امم
انا؛- انت عارف عاوزه اسئلك سؤال بس عارفه انك هتتضايق منه او تزعل.
كامل:- اى السبب فقطع ايدى ؟!
انا:- صص صح
لقيته غمض عينه وبدأ يحكى
كامل:- كارلا السبب كارلا كنت راجع من الشغل تعبان جدا ومش شايف قدامى فكارلا قالت إنها هتسهر مع اصحابها وكده وكان الوقت متاخر شويه فطبعا ما كانش ينفع اسيبها تروح لوحدها طبعا قلتلها كثير ان هي تخليها لوقت تاني وكده بس كانت مصممه جدا رحت معها رحنا و سهرنا سهرنا كثير بعد حوالي ثلاث ساعات قلت لها اننا نرجع وكده قالت ماشي واحنا راجعين عملت دــ,,ـــــادثه ورحت المستشفى طبعا عملت بتر وهى مجرلهاش حاجه قعدت في المستشفى شهرين وهى طول الشهرين دول ما جتش عبرتني حتى لما رجعت واجهتها قالتلى انها كانت بتسئل ماما عليا وكدا وبعد اسبوعين جت قالتلى انها مش هتتحمل عجزى وانها صغيره وكدا ولسه المستقبل قدامها واننا لازم نسيب بعض ايوا انجرحت اوى بس نسيت ومن ساعتها وانا بكرها وبس
فضلنا باصين لبعض شويه مبنتكلمش وبعد ١٩ دقايق
انا:- انت عارف ان الدنيا ضلمت.
اتصدم.وبص فساعه ايده وقال
كامل:- يااااه بقالنا ٦سعات بنتكلم الساعه ٢ الفجر
أنا:’ فعلا محستش بنفسى .. سيبك المهم تتعشى
كامل :- لاء انا م بتعشى
انا :- طب هعمل سندوتشات ناكل على الفجر ياذن نصلى .
كامل :- موافق.
روحت عملت سندوتشات واكلنا وفضلنا نتكلم اكتر ونتعرف على بعض لحد مالفجر اذن .
كامل :- هتصلى
انا:- يلا جما.عه ؟!
كامل بابتسامه :- يلا جما.عه
اتوضينا وكنا بنصلى كان هو الإمام كان خاشع جدا وبيقرء القرءان بتركيز اول مره انا كمان ابقا مركزه فالصلاه كدا لدرجه انى عيط على حالى متجوزه راجل مبحبهوش وكان خاطب قبلى وهبقى مطلقه كمان سنه و حجات كتير خلصنا صلاه.


